maanantai 30. toukokuuta 2016

Blogimme Ranskan ja Belgian opintomatkasta

Jyllan ranskanopiskelijat matkustivat Pariisiin ja ranskankieliseen Belgiaan huhtikuussa 2016. Tässä blogissa on tarkoitus kertoa matkastamme kuvin ja sanoin, ranskaksi ja suomeksi.

Ensimmäinen teksti on tiivistelmä ranskaksi koko reissustamme ja muut tekstit ovat suomeksi ja osittain ranskaksi. Niissä opiskelijamme kertovat oman kokemuksensa päivistämme Pariisissa, Lillessä, Monsissa, perhemajoituksesta Belgian puolella, kouluvierailustamme, oppitunneille osallistumisesta ja tutustumisesta aitoon belgialaiselämään sekä päivästämme Brysselissä ja EU:ssa.

Terveisin,

Elina & Sirpa

Notre blog

Lundi le 25 avril nous avons pris l’avion de Helsinki à Paris. Puis nous avons pris le train RER de l’aéroport de Paris au centre. Nous avons trouvé notre hôtel. Le premier jour nous avons visité la Grande Mosquée de Paris. Je pense que c’était intéressant. Ensuite nous sommes allés aux Champs Elysées. Nous avons vu l’Arc de Triomphe. Et après nous avons fait du shopping.

Mardi le 26 avril nous sommes montés à Notre Dame. La vue était magnifique avec les Gargouilles. Après nous sommes partis pour Lille. Mais il y avait la grève des trains donc nous avons pris le train une heure plus tard. Nous avons vu la Grand Place de Lille. Mardi soir nous avons rencontré nos amis belges. Ma famille belge était super accueillante.

Mercredi nous sommes allés à l’Athénée Royal de Dour. C’était une école vieille et pas moderne. Nous avons suivi les cours avec les Belges. J’ai appris un peu de néerlandais. Il y a trois langues officielles en Belgique, le fran­çais, le néerlandais et l’allemand. Les Belges nous ont préparé le repas. Il y avait des quiches, des salades, du fromage et du coca. Après l’école nous avons joué au minigolf et au billard tous ensemble. Dehors il faisait très froid et il pleuvait beaucoup.

Jeudi nous sommes allés à Bruxelles. Nous avons vu le Mémorial aux victimes des attentats de Bruxelles. C’était émouvant. À Bruxelles on a vu la Grand Place et le Manneken Pis. Le Manneken Pis était très petit. J’ai mangé une gaufre au chocolat.

Après nous avons pris le métro jusqu’à la station de Malbec où les attentats ont eu lieu il y a un mois. Ensuite nous avons visité le Parlement européen et assisté au plénière. Monsieur Sarvamaa nous a parlé de l’histoire européenne, des réfugiés, de l’ISIS, des attentats et du futur de l’UE. C’était un très bon discours.

De Bruxelles nous avons pris le TGV à Paris. Jeudi soir nous avons encore voulu monter à la Tour Eiffel. Nous avons vu Paris illuminée.

Vendredi le 29 avril nous sommes allés encore voir la Tour Eiffel et nous avons vu quelques musées. C’était un voyage très bon et varié. J’ai appris que l’anglais ne suffit pas et le français est une langue utile.

Écrit par Vertti Taukojärvi 14F

Lundi

Nous sommes arrivés à Paris lundi 25 avril. Notre avion est parti de Finlande cinq heures le matin. Nous étions vraiment fatigués quand nous sommes arrivés. Mais cela n'a pas d'importance.

Saavuimme Pariisiin maanantaina 25. huhtikuuta. Lento lähti Suomesta viideltä aamulla, joten olimme kaikki todella väsyneitä saavuttuamme. Mutta se ei meitä haitannut.

Saavuimme hotellillemme ja veimme laukkumme huoneisiimme. Tämän jälkeen saimme mennä vapaavalintaisesti syömään hotellin lähistöllä sijaitseviin ravintoloihin. Hotellimme sijainti oli muuten aivan mahtava, alueella oli paljon kivoja kahviloita sekä ravintoloja ja lisäksi se sijaitsi aivan Notre Damen vieressä. Menin itse syömään ranskanopettajan Elina Ruuskan suosittelemaan ravintolaan nimeltä Le Paradis du Fruit, jossa tilasin raikkaan halloumi-salaatin. Ravintola sijaitsi hyvällä paikalla, sillä se oli erittäin lyhyen kävelymatkan päästä hotelliltamme ja sieltä oli suora näköala Seine-joelle sekä Notre Dame-kirkolle.

Ruokailun jälkeen lähdimme kävelemään ympäri kaunista keväistä Pariisia. Suuntanamme oli Pariisin Arabi-instituutti sekä Pariisin suurmoskeija. Matkalla sinne ihastelimme kauniita kirsikkapuita, jotka kukoistivat täydessä kukassa.

Saavuimme moskeijalle, jossa jouduimme odottamaan puolituntia ennen kuin moskeijan ovet aukesivat vierailijoille. Sillä välin tutustuimme moskeijan upeaan sisäpihaan, joka oli mielestäni hienoin asia koko moskeijassa upeiden puutarhaistutusten takia.

Moskeijassa vierailun jälkeen lähdimme kohti Champs-Elyséetä. Siellä käytimme aikaa shoppailuun sekä muunmuassa Riemukaaren ihailuun.

Shoppailun jälkeen kiertelimme vielä ympäri Pariisia ja näimme muutamia tunnettuja rakennuksia, kuten hotelli Ritzin, jossa prinsessa Diana yöpyi ennen onnettomuuttaan.

Illalla kävimme vielä syömässä, jonka jälkeen pääsimme vihdoin ja viimein nukkumaan.

Aino Etumäki
15C

Mardi

Dans la matinée, nous sommes allés à Gare du Nord, là, nous avons mangé des hamburgers. Nous avons pris un train à Lille, où nous avons eu une heure de temps libre. Là, nous sommes allés à McDonalds, mais nous n'avons pas mangé des hamburgers encore. Lille était une très belle ville. Après une heure à Lille, nous avons pris un autre train à Mons.

Pian olimmekin jo Monssin juna-asemalla. Siellä hetken seikkailtuamme päätimme mennä taksilla Grand Placelle. Aukiolla tapasimme Belgialaiset oppilaat. Seisoskeltiin siellä jonkin aikaa, kunnes päätimme lähteä jatkamaan terveellistä pikaruokavaliotamme. Paikallinen pikaruokaketju oli onneksi astetta tasokkaampi. Ravintolassa tutustuimme paremmin oppilaisiin. Rupatellessa isäntäperheeni pojan kanssa sain kuulla, että heillä on neljä kissaa. Hän sai puolestaan kuulla, että olen kissoille allerginen ja siitä alkoi pienehkö ilta spektaakkeli.

Palasimme Grand Placelle, jossa yritimme löytää uutta majoittajaa. Kävi ilmi, että lähes jokaisella paikallisella oli vähintään yksi kissa, joten elämäni Monssissa vaikutti valoisalle, minua odotti katumajoitus :) Pitkän selvittelyn ja pohdiskelun jälkeen minulle kuitenkin löytyi majapaikka, joten vältyin pahvilaatikon hakureissulta.

Toimintarikkaan illallisen jälkeen lähdimme isäntäperheisiin. Majoitus ja seura oli super mukavia, ja tässä perheessä autoja oli enemmän kuin perheen jäseniä, joita oli 5. Sekin oli ihan jees :) Vietimme iltaa perheen kanssa, muun muassa pelaamalla biljardia ja myöhemmin painuimme unten maille.

Lauri Teerimäki 14B ja Ilmari Kuru 15F

Mercredi

Keskiviikkoaamuna saimme isäntäperheissämme perinteisen belgialaisen aamupalan, valkoista patonkia nutellalla. Sen jälkeen olikin edessä koulupäivä. Heidän koulunsa oli kylmä, vanhahko ja kärsi kosteusvaurioista.

Koulun käytävät näyttivät karuilta ja vanhanaikaisilta.

Oppiladen vessat sijaitsivat ulkona, erillisessä rakennuksessa.

Olimme neljällä belgialaisten oppitunneista - matematiikan, fysiikan, kemian ja hollannin tunnilla. Siellä huomasimme heidän oppimismetodeidensa olevan vanhanaikaisia: heillä ei ollut kirjoja, opettajat keksivät tehtävät itse ja ne ratkaistiin taululle, he käyttivät myös paljon monisteita. Keskiviikkoisin heidän koulupäivänsä olivat lyhyempiä, klo. 8-12, muina päivinä koulua oli klo. 8-17.

Söimme lounaan koulun ruokalassa. Yhdistimme pöytiä, jotta saisimme rakennettua yhden pitkän pöydän. Lounas ei ollut koulusta saatua, vaan oppilaat olivat tuoneet meille kotoa ruokaa, risottoa, leipää, meetvurstia ja jälkiruoaksi suklaa leivonnaisia ja karkkia. Me puolestaa toimme suomalaista salmiakkia, jota belgialaiset maistoivat. Mielipiteet jakautuivat kahtia: useat eivät pitäneet salmiakista, koska se oli liian suolaista. Yllättävää oli kuitenkin se, että aika monen mielestä salmiakki ei oikeastaan ollut hullumpaa.

Ruokailun jälkeistä jutustelua.

Tämän jälkeen menimme hetkeksi liikuntasaliin pelaamaan koripalloa, joka oli päivän viimeinen aktiviteetti yhdessä. Myös liikuntasali oli vanha ja kärsineen näköinen. Lattia narskui ja siinä oli tummia vesivaurioläikkiä.
Tämän jälkeen noin kello yksi pojat lähtivät pelaamaan hohtogolffia.

Clara ja Pauline,Inessa ja Aurelia

Hohtogolf.

Me tytöt taas lähdimme yhdessä shoppailemaan! Menimme Monsin suurehkoon ostoskeskukseen ja kiertelimme siellä kauppoja pari tuntia. Sen jälkeen isäntäperheeni äiti haki ja vei minut Monsin keskustaan nähtävyyskierrokselle. Samalla hän myös kertoi Monsin historiasta ja kyseli Suomen itsenäistymisestä ja historiasta. Moni paikka oli kuitenkin jo sulkeutunut, eikä keskustakierrokseni muutenkaan ollut kovin kummoinen, mutta se oli silti kiva ele.

Monsin ostoskeskus.
Monsin katolinen kirkko.

Monsin keskustassa kiertelyn jälkeen, menimme kotiin. Nälkä oli suuri ja väsymys painoi, joten istahdimme hetkeksi yhdessä sohvalle ja isäntäperheeni äiti kertoi suomalaisesta ystävästään, lasikaapissa olevasta Iittalan vaasistaan ja visiitistään Suomeen noin 10 vuotta sitten. Isäntäperheeni oli parhaita ystäviä Maijan isäntäperheen kanssa, joten kutsuimme heidät meidän luoksemme syömään. Ruokana oli lasagnea, leipää ja salaattia.Kerroimme Maijan kanssa mm. suomalaisista, Suomen järvistä ja Muumeista. Istuimme ruokapöydässä muutamia tunteja jutellen ja nauraen! :) Kello oli jo 23, kun Maija isäntäperheineen lähti luotamme. Olimme rättiväsyneitä ja menimme suoraan iltapesun kautta nukkumaan.

Heidi Paumo ja Matias Kauppinen 14A

Jeudi

JEUDI

Aamulla lähdimme Monssista junalla kohti Brysseliä. Saavuttuamme sinne suuntasimme heti katsomaan muistomerkkiä, joka oli tehty Brysselin terrori-iskuissa menehtyneiden muistoksi.

Tämän jälkeen meillä oli rutkasti vapaa-aikaa joten yllätys yllätys suuntasimme kaupoille. Brysselin katuja kävellessä ei voinut olla huomaamatta näitä sarjakuva aiheisia maalauksia. Kuten tämä missä Tintti, kapteeni Haddock ja Milou laskeutuvat portaita pitkin.
Brysselissä spottasimme myös Kenin.

Kävimme tietenkin myös katsomassa Grand Placen ja Manneken Pisen. Manneken Pis osoittautui paljon pienemmäksi, kun mitä olin odottanut. Se oli vain noin 60 cm korkea.

Kun pakollinen turisti kierros oli käyty ja kuvat oli otettu suuntasimme Europarlamenttiin, jossa meillä oli suunniteilla esitys europarlamentikko Perti Sarvamaan kanssa. Kun saavuimme paikalle siellä oli täysistunto menossa. Ehdimme nähdä vain hyvin pienen osuuden sen lopusta. Tämän jälkeen Sarvamaa piti meille hyvin mielenkiin puheen EU:n historiasta, sen tulevaisuudesta ja tämän hetken tilanteesta kuten pakolaiskriisistä.

Illalla suuntasimme takasin Pariisiin. Ehdimme vielä käydä kiipeämässä Eiffel tornissa. Pakko myöntää et näköalat valaistun Pariisin yllä olivat huikeat

Vertti Taukojärvi & Maija Hakanen 14F

Vendredi

Perjantaina vierailimme vielä Eiffel-tornilla sekä Monetin taidemuseossa ja menimme viimeiselle Pariisin shoppailureissulle. Päivälle sattui ihanan keväinen ilma ja aurinko  paistoi. Kävelimme pitkään ympäri Pariisia ja otimme kuvia Eiffel-tornin edessä.

Jatkoimme kävelyä Musée de l'Orangerielle. Taidemuseoon pääsy oli vaikeaa, koska vartijoiden mukaan ryhmien täytyi varata kierros etukäteen, mutta Elinan pitkien selvittelyjen ansiosta pääsimme odottelun jälkeen sisälle. Museo oli aika pieni ja Monetin teoksia oli vain kahdessa huoneessa. Alakerran näyttelyssä oli Marc Chagallin kuuluisa Paris through the window -maalaus.

Museon jälkeen menimme vielä shoppailemaan eripuolille Pariisia ja syömään ravintolaan, jonka jälkeen palasimme hotellille.

Ylipäätään reissusta jäi mukava fiilis. Belgiassa parasta oli tutustua uusiin ihmisiin eri maasta ja kulttuurista, sekä vierailu EU:lla. Ranskassa oli mukava shoppailla ja vain kävellä ympäriinsä ja katsella nähtävyyksiä. Eiffel-torni oli erityisen hieno illalla, kun kaikki kaupungin valot paistoivat ja olimme aivan huipulla. Kivaa koko reissussa oli myös se, että oli rentoa ja sai liikkua aika vapaasti ympäri kaupunkeja, eikä koko ajan vain tiukasti ryhmässä.